Sunday 7 December 2014

Journey to Sydney/New Zealand – Day 0

Tarikh: 23 November 2014
Lokasi: Sydney Airport - Christchurch (New Zealand) Airport - Christchurch

**********

Pada pagi ni, jam 6.30am, aku ada shuttle ke airport. Asalnya nak ambil train saja untuk ke airport tapi lepas tanya counter YHA, diorang check-check sikit dan kata perkhidmatan train tutup pada hari tersebut. Maka perkhidmatan train mereka berubah kepada perkhidmatan bas. Ini penting kalau korang kat Australia. Sebab kadang-kadang diorang ada buat railway upgrade ke, apekebenda upgrade tah. Jadi perkhidmatan train akan ditutup dan diganti dengan bas. These busses akan berhenti ke setiap train stop dengan harga yang sama macam train tapi if you are rushing, please jangan guna this type of transportation sebab akan mengambil masa lebih lama dari perkhidmatan bas biasa. Sebab tu ni penting bertanya dulu sebelum buat keputusan. Bila ditanya, orang YHA ada cakap, train is the best solution to the airport but kalau dah jadi macam ni, the bus will take even longer to get me to the airport. So YHA cadangkan aku untuk ambil saja airport shuttle pada jam 6.30am keesokkan harinya. Yang ni diorang uruskan. Kita perlu bayar saja pada mereka. It’s about AUD15. Berbaloi sebab dari kita akan terus ke airport (dan drivernya bawak laju, kuikuikui…).
This shuttle express akan singgah dari satu hotel ke satu hotel untuk ambil passenger. Tapi dalam jam 7.30am, kami semua selamat tiba ke airport.
Fuh! Time ni merupakan pengalaman tak ternilai bagi aku. Sebab ni first time aku naik kapal terbang sorang-sorang. Pada awalnya memang agak menakutkan tapi lepas dah ikut nasihat kawan dan ikut aje arahan pada papan info di airport, takde la susah mana pun. Just benda pertama, kita kena pegi ke check-in counter (kalau tak pegi, boleh je buat web check-in atau mobile check-in if applicable, tapi sebab takde printer dan tak available, maka counter check-in aje la solution kepada masalah aku ni, sebab Qantas international tak sediakan mobile dan web check-in) dan sambil tu nak drop-off baggage. After check-in, diorang akan bagi tiket boarding dan mostly diorang akan tanda crucial information pada tiket tersebut such as, board kat gate mana dan time bila. Just pada masa yang ditetapkan, kita kena la berada di tempat yang betul.
Untuk flight ke Christchurch ni, aku sebenarnya beli tiket Qantas tapi dalam tiket dia ada tulis ‘operated by Emirates’. Pendek kata aku naik Emirates la. How was the flight you ask me? NICE I tell ya! Before this kononnya nak naik Air New Zealand sebab dah terpengaruh dengan iklan The Lord of The Rings dan The Hobbit diorang tapi memandangkan tiketnya a little bit mahal, aku ‘tolak la pelawaan’ Air New Zealand.
Aku naik kelas ekonomi Emirates ni. Kelas ekonomi dan bisnes macam takde beza sangat. Yang aku nampak adalah kelas ekonomi punya seat setting adalah 2x2x2 dan ekonomi adalah 3x3x3. Anyway, each of the seat got a personal screen so you can watch movies, listen to music, play games and even see through the camera that was placed outside the plane so that you can see the take-off and landing process (which is nice, sebab aku ni baru lagi kan, so agak jakun la). Dan before this aku dah buat pilihan seat secara online, maka rezeki aku la dapat tempat duduk tepi tingkap. I tell you, Emirates is a nice airline. Will fly with them again kalau ada rezeki (except for their online website, that's sucks!)
*Nampak tak banjaran yang ber-snow capped tu? Cantik sangat. Masa drive, kitorang lalu situ tau...*
I heard kalau flight more than 3 hours, most of these ‘expensive’ airlines offer in-flight meal. Sebelum setiap orang diberi makanan, kami diberikan satu kad menu. I thought (well, naif kan?) kena beli the food if I wanted to eat. So I was thinking, “Takpe la Zie, 3 jam aje pun flight ni. Tak kebuloq nyer kau!” Then aku wat bodo je la. Then tiba-tiba steward/ess Emirates sampai (oh, by the way, diorang ni hensem-hensem dan cantik-cantik belaka, unlike steward/ess Air New Zealand. Kak Shima kata diorang tua-tua belaka, wakakaka...) dan offer aku samada nak beef ke nak chicken. So aku pun mintak la beef (sebab dah boleh rasa tak dapat makan daging nye sampai one of the last days kat sana nanti). Then diorang offer air nak apa. Aku tanya, “What choice do you have?” (regardless of the menu that I got earlier, I forgotten about that at all) dan dia pun agaknya kurang dengar, dia reply, “Pardon? You want white wine?” Erk!!! “Um, no thanks. Plain water is just fine,” padahal nak apple juice tapi keberatan nak mintak, wakakaka…! My loss!
*My in-flight meal. Not bad kan?*



Sesampai aje di Christchurch International Airport, aku kena melepasi imigresen dan kastam. I heard it’s as strict as Australia’s. Well, kind of, but like I told you before, kalau kita jujur dan declare (dan tak bawak bahan yang totally terlarang, New Zealand lebih kurang macam Australia), kita insyallah boleh lepas. And one obvious difference between custom and immigration of New Zealand and Australia is New Zealanders adalah jaaaaauhh lebih peramah! I loike! Aku ditemubual oleh pegawai imigresen lelaki. Dia tanya nak ke mana, berapa lama, buat apa, ada salah tanda kat borang masuk tu kenapa, dan beberapa soalan lagi. Tapi yang best nya, dia siap boleh buat lawak lagi so kitorang gelak-gelak besar kat kaunter tu (I can tell orang lain tengok kitorang masa tu. Mesti diorang rasa macam pelik aje, hahaha...). Memang tak tension langsung! Serius aku suka dengan diorang! Dan diorang pun sentiasa senyum regardless how many hundreds and thousands of people they have to face every day.
*Keluar aje disambut dengan menara yang megah ni*
Then, lepas dah clear semua, aku cepat-cepat cari internet plan kat sana. Aku pilih untuk beli Vodafone 2 Gigabyte travellers’ Sim (end up tak cukup!) berharga NZD40 dan terus call North South Holiday Park untuk shuttle service. A little later, a big guy datang dengan silver van untuk ambil kami (oh, terserempak dengan another group of Trip Kekawan) dan dia load barang naik van. Peramahnya orang New Zealand ni. Setiap percakapan dengan pelanggan diorang mesti diorang akan senyum dan jadi semesra mungkin. Yang ni sedikit berbeza dengan kedai-kedai di Australia. And first time in my life I heard (secara live) they said, “Oh, crikey!” which is so cute! XD!! This time dia 'menyumpah' sebab masa tu dia angkat beg ke dalam kereta dan beg 24' aku tu macam agak berat. tu yang terkeluar 'crikey' dia tu, wakakakakaka....
My lodging for the day, which is at North South Holiday Park ni sebenarnya okay aje. Takde la grand sangat, tapi just nice. Bukan apa, tempat dia lengkap, banyak bilik dan spaces for motorhomes dan caravans dia banyak tapi kawasan diorang silap sikit. This place is located at city skirt and near with industrial place jadi kat sekeliling tempat tu memang takde tarikan langsung! (Unlike Kak Kiah group, they stayed at Airport Motor Lodge. Sana dekat tengah bandar, so there got so many things to do and kedai pun dekat-dekat).
Sesampai aje kat North South Holiday Park, aku masuk bilik. The room I paid for RM150 per night and it has 2 bunk beds! It means that I used the whole room meant for 4 people just for myself! Tak tau pulak camni ceritanya… Ingatkan just satu bunk bed untuk2 orang aje. Kalau tak aku amik bilik lain. Dan heater kat dalam bilik ni kecik macam radio aje. So memang  tak terasa hangat pun kalau duduk atas katil.
Suhu kat New Zealand ni lain dari kat Sydney. Usually Sydney punya suhu around 26 degrees tapi kat New Zealand, it’s around 16 degrees and can fall down to 4 degrees at night (which is sangat sejuk okay!) pada pertukaran season ke summer ni. Maka malam tu aku tidur aje atas lantai menghadap heater yang kecik tu, oh, sedih!
Oh, tak habis lagi. Lepas sampai, aku keluarkan barang dari beg dan susun sikit. Makanan aku untuk malam tu dan untuk breakfast hanyalah tinggal 2 cup mi segera, 2 tin tuna dan satu buku keju yang bawak turun dari Emirates. Dan kononnya nak keluar berjalan around Christchurch untuk cari kedai untuk beli roti. Ni ceritanya…
Aku ke office North South Holiday Park dan tanya kalau diorang jual roti ke tak. Yes, they do sell bread, tapi frozen punya! Dah tu, saiz besar pulak tu, huhu… Then aku nak sewa basikal diorang. My target kalau NZD20 pun aku sanggup lagi tapi u know what? They lent me the bike for free! Suka la aku, huhuhu… Maka aku pun bawak la basikal tu menuju ke arah yang disarankan oleh mamat Crikey tadi (wahahaha…).
Bersemangat aku berbasikal. Lepas sampai kat papantanda masuk ke North South Holiday Park, aku selfie kejap. Tetiba ada dua orang mamat dalam kereta lalu dan diorang jerit dari dalam kereta diorang dekat aku, “SELFFFIEEEEE!!!” Okay, malu sat, wahaha…
*Ada berselfie kat sini. Depan pintu masuk North South Holiday Park*
Then aku berbasikal la mencari kedai atau tempat yang menarik. So far, aku ada nampak satu kedai yang jual berries, such as strawberries, blue berries, cherries, cranberries etc, tapi takde nasib. Kedai tu bukak only on the next week, huhu…
Okay, teruskan perjalanan. Jalan, jalan, jalan, masih tak jumpa kedai. Yang jumpa hanyalah rumah yang comel dengan pokok bunga yang cantik. Tu aje. No kedai! Kalau ada pun macam terlalu jauh ke depan. Aku dah berbasikal almost 2km dan traffic light yang aku nampak macam berharapan besar untuk ada kedai di sekeliling tu I see for another 1km ahead. Tak sanggup aku nak berbasikal sejauh tu. Maka aku pun berpatah balik ke motel…
Hantar basikal ke sana dan masuk bilik. Masak la megi tu dan ratah satu tin tuna dan sebuku cheese tu sambil menyepahkan lantai bilik tu dengan barang aku. Duduk sorang aje maka the floor is mine!
Malam tu aku tido atas lantai aje. The heater was placed in front of me. Sejuknya malam tu….

No comments: